Preview

Pozharovzryvobezopasnost/Fire and Explosion Safety

Advanced search

METHOD OF THE MODIFICATION CONTROL OF THE LIFE CYCLE COST OF FIRE TECHNICAL SYSTEMS

https://doi.org/ 10.18322/PVB.2016.25.05.5-17

Abstract

The article is devoted to development of a new method of financial planning. To date, the method of assessment of the life cycle cost has already been tested in the calculation of the rolling stock and the complex technical systems rail transport. Unfortunately, life cost cycle method is not considered in relation to other types of activity of JSC "Russian Railways", and in the review of activities was not proposed instruments, within the boundaries of which would be carried out improvement of the acquired complex technical products. The method of the modification of management of the life cycle cost of fire technical systems developed in several stages. Using the method of valuation "life cycle cost" of products is analyzed here. The method of the modification control of the life cycle cost of technical systems is developed here with integrating assessment method "life cycle cost" of products and "the modification approach of creating new types of products". To solve this problem using methods of discrete mathematics, formal logic and mathematical statistics. For the first time notions and definitions: vector of regulation of life cycle cost and vector of modification of technical system are introduced and are given the technique of their definition. Effectiveness of management of the life cycle cost of technical systems was evaluated with a coefficient of discounted of cost modification, net profit ratio modifications, and the method of calculating the planned economy. Logical-algorithmic model of the functional structure of the modification control of the life cycle cost of technical system are developed in accordance with the organizational structure of JSC "Russian Railways". Description of each of the circuit blocks are given here. On the example of evaluation of various of automatic fire extinguishing systems is demonstrated its reliability. Recommendations for further development and practical use of this method are given here. Methods of solution of problems of strategic investment planning with the use method of the modification management of the life cycle cost has generality and can be successfully used in other branches of transnational corporate economy. The use of a single methodology allows producers and consumers to obtain predictable results of calculations, to make economically sound decisions and more confident to carry out strategic planning, financial and business and innovation in the field of corporate fire safety.

About the Authors

I. G. Malygin
University of State Fire Service of Emercom of Russia; Solomenko Institute of Transport Problems of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


O. G. Trudov
OJSC "Russian Railways"
Russian Federation


References

1. Трудов О. Г., Кострикин К. О. О применении методологии СЖЦ для определения перспективных направлений инновационного развития продукции // Техника железных дорог. - 2011. - № 2(14). - С. 37-40.

2. Черемин Г. Д. Проблемы государственной политики реформирования Российского железнодорожного транспорта // Власть. - 2014. - № 5. - С. 59-64.

3. Шмелева Ю. А. Принципы взаимодействия предприятия с потребителями на этапе разработки нового товара // Проблемы современной экономики. - 2011. - № 3(39). - C. 181-184.

4. Чепик Ю. Г. Оценка старения транспортных средств // Вестник ГГТУ им. П. О. Сухого. - 2002. - № 1. -С. 67-75.

5. Симакова О. А. Реформирование вагоноремонтного комплекса // Известия Петербургского университета путей сообщения. - 2008. - № 2(15). - С. 27-35.

6. Фёдоров М. В., Леготин Ф. Я., Сколов Д. Н. Теоретические аспекты затратно-рыночного ценообразования инновационной продукции // Известия УрГЭУ. - 2010. - № 5(31). - С. 63-72.

7. Крюков В. А. Российские вертикально-интегрированные компании и межрегиональное перераспределение финансовых ресурсов // Проблемы прогнозирования. - 2000. -№ 2. - С. 101-110.

8. Безбородова Т. И., Макеева Е. М. Сравнение сочетания калькуляционных систем // Никоновские чтения. - 2010. - № 15. - С. 164-166.

9. Малаховская М. В., Скрыльникова Н. А. Формирование мотиваций к созданию инновационной экономики в России // Вестник Томского государственного университета. Экономика. - 2009. - № 1. -С. 24-38.

10. Маскаев C. А. Стоимость жизненного цикла и инвестиционная составляющая в тарифе за пользование грузовыми вагонами в международном сообщении // Известия ТулГУ. Экономические и юридические науки. - 2011. - № 1-1. - С. 181-190.

11. Малыгин И. Г. Методы принятия решений при разработке сложных пожарно-технических систем. - СПб. : СПбУ ГПС МЧС России, 2007. - 288 с.

12. Ковалев А. А., Микава А. В., Окунев А. В. Определение стоимости жизненного цикла сложных технических систем // Управление экономическими системами : электронный научный журнал. - 2013. - № 2(50). - 15 c. URL: http://uecs.ru/uecs50-502013/item/1968-2013-02-06-08-06-58 (дата обращения: 04.02.2016).

13. Swarr T. f., Hunkeler D., Klöpffer W. et al. Environmental life-cycle costing: a code of practice // The International Journal of Life Cycle Assessment. - 2011. - Vol. 16, No. 5. - P. 389-391. DOI: 10.1007/s11367-011-0287-5.

14. Андреев А. В. Влияние конструкции верхнего строения пути на стоимость жизненного цикла при различных климатических и эксплуатационных условиях // Известия Петербургского университета путей сообщения. - 2014. - № 3(40). - С. 36-39.

15. Rebitzer G., Seuring S. Methodology and application of life cycle costing // The International Journal ofLife Cycle Assessment. - 2003.- Vol. 8, No. 2. -P. 110-111. DOI: 10.1007/bf02978436.

16. Rebitzer G. Integrating life cycle costing and life cycle assessmentformanaging costs and environmental impacts in supply chains // Cost Management in Supply Chains. - Berlin : Springer, 2002. - P. 127-146. DOI: 10.1007/978-3-662-11377-6_8.

17. Spielmann M., Scholz R. Life cycle inventories of transport services: background data for freight transport (10 pp) // The International Journal of Life Cycle Assessment. - 2004. - Vol. 10, No. 1. - P. 85-94. DOI: 10.1065/lca2004.10.181.10.

18. Cеливерcтов Я. А. Основы теории субъективных функциональных возможностей рационального выбора // Науковедение : интернет-журнал. -2014. - № 4(23). - С. 90.

19. Селиверстов Я. А., Селиверстов С. А. Формальная аксиоматика теории "функционального" субъективного потребительского поведения // Научно-технические ведомости Санкт-Петербургского государственного политехнического университета. Экономические науки. - 2014. - №4(199).- С. 34-48.

20. Катцын Д. В., Малыгин И. Г., Таранцев А. А. Математические закономерности пожаров на железнодорожном транспорте //Пожаровзрывобезопасность. - 2011.-Т. 20, № 3. - С. 15-21.

21. Kayrbekova D., Markeset Т., Ghodrati B. Activity-based life cycle cost analysis as an alternative to conventional LCC in engineering design // International Journal of System Assurance Engineering and Management. -2011. - Vol. 2,No. 3. -P. 218-225. DOI: 10.1007/s13198-011-0064-7.

22. Norris G. A. Integrating life cycle cost analysis and LCA // The International Journal of Life Cycle Assessment. -2001. - Vol. 6, No. 2. - P. 118-120.

23. Белый О. В., Малыгин И. Г., Цыганов В. В., Еналеев А. К., Савушкин С. А. Принципы научной экспертизы крупномасштабных транспортных проектов // Транспорт: наука, техника, управление. - 2015.-№3. -С. 3-11.


Review

For citations:


Malygin I.G., Trudov O.G. METHOD OF THE MODIFICATION CONTROL OF THE LIFE CYCLE COST OF FIRE TECHNICAL SYSTEMS. Pozharovzryvobezopasnost/Fire and Explosion Safety. 2016;25(5):5-17. (In Russ.) https://doi.org/ 10.18322/PVB.2016.25.05.5-17

Views: 359


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-7493 (Print)
ISSN 2587-6201 (Online)