Preview

Pozharovzryvobezopasnost/Fire and Explosion Safety

Advanced search

Decision making efficiency evaluation on increase in fire safety on open car parks

https://doi.org/10.18322/PVB.2017.26.01.25-31

Abstract

The efficiency evaluation of acceptance of management decisions in case of the emergency situation connected with the fire is carried out. In the course of acceptance of management decisions the large role is played by information on the correct development evaluations of the fire. In article it is shown that in open car parks fire distances aren’t regulated. However, from structuring fire loading, distance between cars and groups of cars, burning development will depend. Structuring fire loading is considered one of the major dangerous factors influencing features of distribution of the fire. Structuring combustible loading depends on distance between fire-dangerous objects. Fire-proof distances are the rated distances between objects regulated for prevention of distribution of the fire between them. Determination “fire - proof distances” regulates safe distances between the seat of fire and fire-dangerous objects. This distance excludes distribution of the fire from the place of emergence of burning on surrounding combustible objects with use of mathematical models of origin and development of the fire on open car parks. In work physical processes of emergence of burning of cars and distribution of the fire on car park are considered. Based on the carried-out analysis the mathematical model allowing is offered, using a mathematical apparatus of probability theory, to analyse the conditions determining nature of ignition and distribution of burning on car park depending on the characteristic of a source of ignition, fire loading and an oxidizer. The parking is considered as the model lattice covering the researched area. At the same time, burning is considered as process of distribution (course) of a flame through a certain environment. The theory of a perсolation allows connecting very large number of objects provided that communication of each object with the neighbors has accidental character, but at the same time is set by quite certain method (the fixed number of cars on car park can depend on weather, temporary and social data). The mathematical model of assessment of structuring fire loading on open car parks allowing to make effective management decision in case of fire extinguishing on open car parks is offered.

About the Authors

Yu. D. Motorygin
Санкт- Петербургский университет ГПС МЧС России
Russian Federation


I. O. Litovchenko
Санкт- Петербургский университет ГПС МЧС России
Russian Federation


A. V. Maksimov
Санкт- Петербургский университет ГПС МЧС России
Russian Federation


A. K. Chernykh
Санкт- Петербургский университет ГПС МЧС России
Russian Federation


References

1. Технический регламент о требованиях пожарной безопасности : Федер. закон РФ от 22.07.2008 № 123-ФЗ (в ред. от 03.07.2016). URL: http://docs.cntd.ru/document/902111644 (дата обращения: 08.11.2016).

2. СП 113.13330.2012. Стоянки автомобилей. Актуализированная редакция СНиП 21-02-99* (с изм. № 1). URL: http://docs.cntd.ru/document/1200092706 (дата обращения: 08.11.2016).

3. СП4.13130.2013. Системы противопожарной защиты. Ограничение распространения пожара на объектах защиты. Требования к объемно-планировочным и конструктивным решениям. URL: http://docs.cntd.ru/document/1200101593 (дата обращения: 08.11.2016).

4. Корольченко Д. А., Холщевников В. В. Дифференциация концепции системного подхода к анализу городской среды // Пожаровзрывобезопасность. - 2015. - Т. 24, № 7. - С. 44-51. DOI: 10.18322/PVB.2015.24.07.44-51.

5. Зайцев В. В. Противопожарные расстояния между автотранспортными средствами на открытых пространствах // Пожаровзрывобезопасность. -2006. -Т. 15, № 3. -С. 50-54.

6. Исхаков X. И., Колесников В. В. Теоретическое обоснование теплостойкости лакокрасочного покрытия пожарного автомобиля // Пожары и чрезвычайные ситуации: предотвращение, ликвидация. -2010.-№ 2. -С. 40-46.

7. Орлов О. И., Вогман Л. П., Горшков В. И., Костерин И. В. Способ ограничения распространения пожара между автомобилями в закрытых автостоянках // Пожарная безопасность.-2013.-№4. -С. 54-62.

8. Osvaldovб L. М., Svetlнk J. Fire of personal motor vehicle // Bezpieczeсstwo i Technika Poїarnicza (Safety & Fire Technique). -2012.-Vol. 26. -P. 21-26.

9. Gerard V. Best in the business: corrections officials rescue crash victims from burning car // Corrections Today. -2003.-Vol. 65, No. 3. -P. 53.

10. Программа “FireSim”. Руководство пользователя. -СПб. : Риски-ПО, 2012. -65 c.

11. Галишев М. А., Моторыгин Ю. Д. Стохастические методы принятия решений для уменьшения вероятности возникновения чрезвычайных ситуаций // Проблемы управления рисками в техносфере : научно-аналитический журнал. -2013. -№ 4(28).-С. 59-64.

12. Мирясов Е. Ю., Амамбаев М. Т., Моторыгин Ю. Д. Перколяционная модель описания процессов развития чрезвычайных ситуаций // Вестник Санкт-Петербургского университета Государственной противопожарной службы МЧС России. -2013. -№ 3. -С. 74-81.

13. Broadbent S. R., Hammersley J. M. Percolation processes. 1. Crystals and mazes // Mathematical Proceedings of the Cambridge Philosophical Society. - 1957. - Vol. 53, Issue 3. - P. 629-641. DOI: 10.1017/s0305004100032680.

14. Эфрос А. Л. Физика и геометрия беспорядка. -М. : Наука, 1982. -176 с.

15. ТарасевичЮ.Ю.Перколяция: теория, приложения, алгоритмы : учебное пособие.-М. : Едиториал УРСС, 2002.-112 с.


Review

For citations:


Motorygin Yu.D., Litovchenko I.O., Maksimov A.V., Chernykh A.K. Decision making efficiency evaluation on increase in fire safety on open car parks. Pozharovzryvobezopasnost/Fire and Explosion Safety. 2017;26(1):25-31. (In Russ.) https://doi.org/10.18322/PVB.2017.26.01.25-31

Views: 469


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-7493 (Print)
ISSN 2587-6201 (Online)