Preview

Pozharovzryvobezopasnost/Fire and Explosion Safety

Advanced search

History of the development of technical means to fight fire, adapted for work at low temperatures

https://doi.org/10.18322/PVB.2016.25.11.77-83

Abstract

In the article the analysis of the climatic zones of the Russian Federation is performed. The analysis showed that the areas with cold climates having factors having a negative impact on technical means of fire extinguishing are identified. It all started from extinguishing tube with a furnace, which is also mounted on horse-drawn wagons. However, over the last century it was intensive development of technical means of fire fighting. The advent of the internal combustion engine contributed to the mechanization of fire fighting equipment. First of all, with horse traction the water pumps moved to the car chassis, which allowed to improve pump-hose system. There is a need of protection from the negative impact of more items of pump-hose systems. Initially, for fire vehicles to ensure the thermal stability of individual elements of a pump-hose system it’s used the energy of the exhaust gases of the engine. Analyzing all technical solutions, it can be noted that they protect from low temperatures only the individual elements of a fire truck. A comprehensive solution for security of fire equipment from the negative effects of low air temperatures to 2010 was not available. Using nearly 200 years experience in the use of technical means to extinguish fires in conditions of low temperatures, State Fire Academy of Emercom of Russia in 2010 formed and proposed the concept of creation North of the fire truck. In 2011, scientists of the State Fire Academy of Emercom of Russia jointly with the engineering staff of JSC “Vargashinsky factory fire and special equipment”, with the participation of the Yakut branch of RAS designed and developed fire-rescue vehicle in a climatic design CL PSA-S-6,0-40(6339). Thus, it is possible to say that technical means of fire control, adapted for operation in low temperatures, have a history stretching over 200 years. During the period, the development of technologies for firefighting, there are solved particular problems of protection of individual elements of mobile fire fighting equipment, and the complex task of creating a fire rescue vehicle in North version.

About the Authors

M. V. Aleshkov
Академия ГПС МЧС России
Russian Federation


M. D. Bezborodko
Академия ГПС МЧС России
Russian Federation


I. A. Olkhovskiy
Академия ГПС МЧС России
Russian Federation


O. V. Dvoenko
Академия ГПС МЧС России
Russian Federation


References

1. Золотокрылин А. Н. Районирование территории России по степени экстремальности природных условий для жизни человека // Изв. РАН. Сер.: География. -1992. -№ 6. -С. 16-30.

2. Алешков М. В., Рожков А. В., Климовцов В. М., Емельянов Р. А. Эволюция технических средств обеспечения работоспособности насосно-рукавных систем пожарных автомобилей при низких температурах // Пожары и чрезвычайные ситуации: предотвращение, ликвидация.-2008.- № 2. -С. 36-40.

3. Львов А. Д. Городские пожарные команды. Опыт руководства к их устройству и отправлению ими службы. -С.-Петербург : Типография А. Якобсона, 1890. -352 с.

4. Прессь А. А. Руководство для борьбы с огнем. - СПб. : Типография В. С. Балашева, 1893. - 189 с.

5. Исследование вопросов эксплуатации пожарной техники, пожарно-технического оборудования в условиях низких температур и совершенствования и развития пожарно-технической продукции: отчетная справка по теме П.2.1.Н.01.2007 “Север ПТП”.-М. :ФГУ ВНИИПО МЧС России, 2007. -42 с.

6. Семенов Н. В. Эксплуатация автомобилей в условиях низких температур. - М. : Транспорт, 1993. -190 с.

7. Вильфанд Р. М., Васильев П. П., Лукьянов В. И., Голубев А. Д. Методические указания по прогнозу опасного природного явления-аномально холодной (аномально жаркой) погоды на территории России. -Обнинск : ОАО “Фабрика офсетной печати”, 2010. -13 с.

8. Легасов В. А., Дёмин В. Ф., Шевелев Я. В. Нужно ли знать меру в обеспечении безопасности? // Энергия и экология. -1984.-№ 8. -С. 9-17.

9. Алешков М. В. Особенности тушения крупных пожаров на территории Российской Федерации при внешнем воздействии опасных природных явлений // Пожаровзрывобезопасность.-2013. -Т. 22, № 5. -С. 59-64.

10. Алешков М. В., Двоенко О. В. Создание пожарной и аварийно-спасательной техники для работы в экстремальных метеорологических условиях // Пожары и чрезвычайные ситуации: предотвращение, ликвидация. -2011.-№ 4. -С. 4-10.

11. Алешков М. В. От концепции создания до разработки основного пожарного автомобиля северного исполнения // Пожарная безопасность. -2012. -№ 3. -С. 131-135.

12. Алешков М. В., Копылов Н. П., Безбородько М. Д., Цариченко С. Г. Формирование парка специальных машин для проведения операций повышенной сложности на критически важных объектах энергетики // Технологии техносферной безопасности : интернет-журнал. - 2012. - № 3(43). - 7 c. URL: http://agps-2006.narod.ru/ttb/2012-3/23-03-12.ttb.pdf (дата обращения: 10.09.2016).

13. Френкель Н. З. Гидравлика. -М. : Машиностроение, 1956. -453 с.

14. Тарасов-Агалаков Н. А. Практическая гидравлика в пожарном деле.-М. : Мин-во коммунального хозяйства РСФСР, 1959.-262 с.

15. Акимов В. А., Молчанов В. П., Соколов Ю. И. Риски чрезвычайных ситуаций в Арктической зоне Российской Федерации. -М. : ФГБУ ВНИИ ГОЧС (ФЦ), 2011. -300 с.

16. Makhutov N. A., Moskvichev V. V., Fomin V. M. Designing machinery for the Arctic: A problem of socioeconomic development of Russia’s eastern regions // Herald of the Russian Academy of Sciences. -2015. -Vol. 85, No. 1. -P. 79-86. DOI: 10.1134/s1019331615010104.

17. Сатин А. П., Ле Тхань Бинь, ПрусЮ.В. Прогнозирование готовности пожарной техники на основе марковской модели поломок и восстановления // Технологии техносферной безопасности : интернет-журнал.-2012.-№5(45).-11 с. URL: http://agps-2006.narod.ru/ttb/2012-5/17-05-12.ttb.pdf (дата обращения: 10.09.2016).


Review

For citations:


Aleshkov M.V., Bezborodko M.D., Olkhovskiy I.A., Dvoenko O.V. History of the development of technical means to fight fire, adapted for work at low temperatures. Pozharovzryvobezopasnost/Fire and Explosion Safety. 2016;25(11):77-83. (In Russ.) https://doi.org/10.18322/PVB.2016.25.11.77-83

Views: 631


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 0869-7493 (Print)
ISSN 2587-6201 (Online)